Van Rio naar Sao Paulo

14 november 2015 - São Paulo, Brazilië

Tot mijn eigen verbazing vind ik het verrassend leuk om te schrijven. Ik denk dan ook dat het aantal verhalen uiteindelijk hoger uit zal vallen dan iedereen had gedacht. Mocht je dus nu al gek worden, dan raad ik je aan om je zo snel mogelijk af te melden.

Dat gezegd hebbende. Rio! Wat een stad is het toch. Nadat ik dinsdag van hostel ben gewisseld, heb ik het nog uitstekend naar mijn zin gehad. Ik ben namelijk gewoon naar het hostel ernaast gelopen, wat blijkbaar wel vol met mensen zat. Voor de rest heb ik dinsdag mijn was weggebrachdt (dat was na de hike echt heel erg nodig) en een beetje langs het strand gewandeld. Toen woensdag eerst met Eli en Jess naar Christus geweest en daarna zelf naar Sugar loaf mountain gelopen en daarna met de metro naar de trappen in lapa en santa theresa. Daar staan wat foto's van in het album Rio. Dit keer ging het vervoer foutloos. Dat kan ook komen omdat ik het 6x heb gevraagd aan 6 verschillende mensen. Just to be sure. Eenmaal bij de metro uitgestapt ging het minder soepel. Ik had namelijk geen idee waar het vanaf daar was. Ik had een kaart gekregen van Eli maar daar stonden de trappen niet op blijkbaar. Ik dacht van wel. Maar toen ik voor het ding stond wat ik de hele tijd had aangewezen op de kaart werd toch wel duidelijk dat dat het niet was. Toen ik daarna door een niet engels sprekende Braziliaan, die ervan overtuigd was dat ik de bus moest pakken, naar de "goede" halte werd gebracht, kwamen we bij een tourist information point. Daarna was het vrij makkelijk gevonden. Wel moet ik zeggen dat ik blij ben dat ik ervoor heb gekozen om niet naar Lapa te gaan. Nare sfeer, niet mijn buurt. Eenmaal terug geprobeerd mijn was op te halen maar die was nog niet klaar/zoek
's Avonds heel Copacabana beach afgelopen om met Jess en Eli te eten en naar een marktje te gaan.
Donderdag stond een regel dag in de planning. Nu ik alles in Rio wel gezien had, wilde ik ook zo snel mogelijk weg. Helaas vond het universum dat niet nodig en lag bijna de hele dag het internet eruit. Toch een vlucht en hostel in Sao Paulo kunnen boeken. Maar wat doe je als het internet eruit ligt? Ja dan maak je vrienden. Sam dit keer. Een brit die ook het een en ander wilde regelen. Samen hebben we maar een beetje langs het strand gewandeld, was geprobeerd op te halen en gewacht tot het internet weer ging werken. De was was nog steeds zoek. Sam zou nog wel eens terug kunnen komen in de verhalen aangezien hij grotendeels de zelfde route heeft. Hij loopt alleen een paar dagen voor. 's Avonds nog een poging gedaan bij de wasserette en  jawel daar was het eindelijk (opluchting) Uiteindelijk samen met Sam, Jess en Eli gegeten in Ipanema. Was erg gezellig en wat later geworden als gepland.
Ik zat vrijdag in het vliegtuig richting Sao Paulo, heujj feest. Ik had een vlucht "lekker vroeg"  geboekt zodat ik 2 hele dagen daar zou hebben. Alex had helaas onverwacht andere plannen dus die was er niet. Zelf was ik zo brak dat ik vrijdag maar de rest van de regeldag heb gemaakt. 's Avonds met een kamergenoot naar een cafe geweest om Argentinie - Brazilie te kijken. Bier en voetbal zijn universeel. Helaas werd die gezellige avond niet alleen bruut verstoord door een tropische regenstorm die de straten zo'n beetje blank zette, maar ook door het verschrikkelijke nieuws uit Parijs. Ook hier werd daar een extra uitzending voor ingelast en kwam het nieuws hard aan. Door de afstanden hier besef je extra, hoe dichtbij Parijs bij huis is. Maar goed, de avond was uiteindelijk nog geslaagd.
Een vlucht naar Cuiaba (zie kaart) en een tour door de pantanal geboekt. Een rib uit mijn lijf (1000 dollar) maar ik wilde echt niet zonder doen. Keuzes. Financiieel was het (nu al) een puinhoop dus alles maar vast gelegd in een kasboek en tot de conclusie gekomen dat ik toch echt wat meer budget moet gaan leven, wil ik het tot in ieder geval Australië gaan halen. Dat is niet erg, dat is reizen. Het is immers toch net wat anders dan vakantie.
Vandaag naar een voetbal museum geweest, dat was gratis, en daarna geluncht. Dat was helaas niet gratis. Eten gaat op zich goed. De eerste dagen was het een ramp met een dieet van fruit en koekjes, maar nu zit er toch wel standvastigheid in. Met in ieder geval ontbijt en avondeten. En koekjes tussendoor. Het eten is verder niet heel bijzonder, veel vlees maar dat is bekend.
Algemene indruk Sao Paulo: Lekker standaard, maar doe mij Rio maar. Dit is mij te stads. Vanavond nog 1x met Jess en Eli en dan morgen door naar Cuiaba. Ik ben benieuwd!

1. Mark:
    14 november 2015
    Leuk om je verhalen te volgen. Blijf ze vooral schrijven. Mooie avonturen beleef je.
  2. Henk Kesting:
    14 november 2015
    Fijn dat je merkt dat verhalen schrijven leuk is. Met je humornoot wordt het uiteindelijk een boek voor je leven en een onuitwisbare herinnering.
  3. Peter:
    15 november 2015
    Vooral blijven schrijven. Je verhalen zijn met je humor leuk te lezen! Mooie dingen al mee gemaakt. Te gek!
  4. Erik Oosterhuis:
    15 november 2015
    Hai Bart Wat een leuk verhaal weer. Ben blij dat je je draai hebt gevonden. Blijf vooral schrijven. Ze zijn hilarisch en leuk om te lezen. Rimke en Erik
  5. Oma Cor:
    15 november 2015
    HOI Bart wat een leuk verhaal je schrijft erg leuk en we genieten er erg van We zijn blij dat je leuke vrienden ontmoet hebt.Kijken uit naar je volgende verhaal Liefs Opa en Oma
  6. Marjolein:
    16 november 2015
    Kijk aan, je hebt een onverwachte kant van jezelf ontdekt: schrijven! Je leert jezelf kennen, haha! Wie weet wat je nog meer over jezelf leert?!
  7. Pieter Hornix:
    17 november 2015
    Zeker niet teveel tekst en een hele andere Bart op deze manier !
  8. Rob Merts:
    18 november 2015
    Goed om te lezen dat het goed met je gaat. Prima reis beschrijving, kijk uit naar het volgende verhaal.
  9. Rick:
    23 november 2015
    Wat heerlijk om je verhalen te lezen, zo blijven we toch nog een beetje bij je. Fijn dat alles goed gaat