De kop is eraf

4 november 2015 - Rio de Janeiro, Brazilië

Zo. Na een lange vlucht kwam ik gisteren totaal brak aan. Snel een bed gezocht en gaan slapen.
Vandaag de eerste volle dag in Rio gehad. Nadat ik vanmorgen mijn hevige opstart problemen overwonnen heb. Die helaas niet kwamen van slecht slapen, maar van het feit dat ik niet zo goed wist wat ik met mezelf aan moest. Ik was me er even heel erg bewust van dat ik aan de andere kant van de wereld zit en hier niemand heb om op terug te vallen. Ik moet het alleen gaan doen. En als je dan ook nog eens in een, op het personeel na, leeg hostel zit, komt ie wel even binnen dat alleen ook echt alleen is. Tot zover de eerste ervaring met alleen reizen.

Uiteindelijk heb ik mezelf bij elkaar geraapd en ben ik de stad in gegaan. Het eerste plan was om naar Christus de Verlosser te gaan, maar door de bewolking werd dat me afgeraden. Toen heb ik de plannen omgegooid en ben ik naar de "jardim botanico" gegaan. Een super groot park MIDDEN in Rio. Sowieso heeft Rio absurd veel natuur, ontzettend mooi om te zien. De meneer van mijn hostel vertelde mij precies hoe ik moest lopen om bij het busstation te komen, maar na de tweede aanwijzing was ik het eigenlijk al kwijt dus ben maar gewoon gaan lopen. Na nog 3 keer vragen kwam ik dan uiteindelijk bij de goede plek, zomaar een bus gepakt en wonder boven wonder hoefde ik maar een kilometer terug te lopen. Persoonlijk zou ik dat nog beschrijven als een succes. De terugweg ging minder soepel. De meneer van mijn hostel had gezegd dat ik de bus richting Rio Sul moest pakken. Eigenwijs als ik ben, pakte ik de bus richting Botafogo. In die wijk ligt mijn hostel namelijk. Vol goede moed ging ik zitten en bleef ik zitten totdat de buschauffeur mij toch redelijk duideljk maakte dat het de laatste halte was. Dus ik met een zielig hoofd in het rond gekeken, waarna me een kaart in de hand werd geduwd en ik in een andere bus gezet werd. Wonder boven wonder kwam ik na 20 minuten toch weer in bekend gebied en heb ik uiteindelijk de weg terug gevonden. Conclusie: Ik ben even goed in het OV hier als daar.

Ik slaap nog een nacht in dit hostel en dan ga ik morgen een ander hostel zoeken. Dit keer in de wijk Lapa, dat is iets bekender onder de backpackers. Schijnt dat er leuke samba clubjes zitten. En dat je er goedkoop kan eten. Mooie combinatie. Dan  nog naar een favella tour en toch dat beeld. Dan alweer door denk ik

Volgende verhaal komt als ik Rio ga verlaten!

1. Nikki:
    4 november 2015
    Klinkt goed allemaal broertje!!! Waarom verbaast het mij niets met het ov :p
  2. Margriet:
    4 november 2015
    Echt weer iets voor jou. Met zielig kijken kom je dus ook ver.
  3. Simone:
    4 november 2015
    De omgeving ziet er echt wow uit op de foto's! Ik hoop dat je al wat te gekke diertjes hebt gespot :) Het ga je goed, maatje!
  4. Mark:
    Jij en eigenwijs
  5. Oma Cor:
    4 november 2015
    Je verhaal gelezen en ik bewaar ze allemaal. Logisch dat je je even eenzaam voelde in zo'n grote onbekende stad, maar je hebt je prima gered.
  6. Niek:
    4 november 2015
    Mooi verhaal kerel! Verbaasd mij niets over dat ov, weet nog hoe die eerste keer naar Ajax was haha en je komt vast snel leuke mensen tegen!
  7. Anne Roos:
    4 november 2015
    Typisch weer hoor haha! Geweldig om op deze manier ook mee te kunnen genieten van jouw avonduren! Heel veel plezier
  8. Michelle:
    4 november 2015
    Haha, wat een goed begin van je avontuur!
  9. Peter:
    5 november 2015
    Mooi verhaal. Alleen is nu nog maar alleen straks kom je nog zat mensen tegen. Mooie foto's! Succes!
  10. Marjolein:
    5 november 2015
    Leuk verhaal Bart!
    Alle begin is moeilijk, blijf vooral positief kijken dan komt het goed!